Language Center - menu close button

Fake news: Spot them - Teach them. Μαθήματα την εποχή της υπερπληροφόρησης.

Fake news: Spot them - Teach them. Μαθήματα την εποχή της υπερπληροφόρησης.

Ψευδοειδήσεις...

Είναι παντού, είναι η επιδημία των καιρών μας.

Πόσες φορές διαβάζουμε βαρύγδουπους τίτλους στις ειδοποιήσεις στο κινητό μας και πατάμε το λινκ από περιέργεια. Πόσο συχνά όμως, ο τίτλος αυτός δεν έχει καμία σχέση με το περιεχόμενο του άρθρου που διαβάζουμε. Πόσες φορές δεν έχουμε μοιραστεί στα κοινωνικά μας προφίλ κάτι που έγινε viral και κάνει αίσθηση, μιμούμενοι όλους τους υπόλοιπους ανυποψίαστους που έκαναν το ίδιο ακριβώς με εμάς.

Πολύ συχνά είναι αθώοι τρόποι για να αποτελέσουμε ένα ακόμα κλικ που θα ανεβάσει τον αριθμό των αναγνωστών σε ένα website, όμως αυτό το αθώο κλικ, ίσως τελικά δεν είναι και τόσο αθώο.

Τα fake news μπορεί να βάλουν σε κίνδυνο από τη δημοκρατία έως και την προσωπική σου ψυχική ηρεμία. Όταν διαβάζεις έναν τίτλο που έχει σκοπό να σε τρομάξει (πχ τίτλους για σεισμούς και άλλο φαινόμενα) σίγουρα θέτεις σε κίνδυνο την σωστή ψυχολογική σου ισορροπία.

Οι μαθητές μας λοιπόν, ως οι αυριανοί πολίτες αυτού του κόσμου, που μεγαλώνουν μέσα στην εποχή της υπερπληροφόρησης πρέπει να κατέχουν τη δεξιότητα αναγνώρισης των ψευδών ειδήσεων.

Σε αυτό το λινκ θα βρείτε κάποια παραδείγματα αρθρογραφίας που δεν έχουν καμία επαφή με την αλήθεια: https://libguides.valenciacoll...

Μια συχνή άσκηση που μπορούμε να κάνουμε τόσο στα σχολεία όσο και στο σπίτι με τα παιδιά μας είναι να βρίσκουμε τέτοια παραδείγματα και να κάνουμε ένα μίνι μάθημα προπόνησης ενάντια στις ψευδείς ειδήσεις.

Ένα παράδειγμα είναι το άρθρο από την παραπάνω λίστα που αναφέρει ότι ο ηθοποιός Leonardo Di Caprio έχει κάνει πολλαπλές και επαναλαμβανόμενες δωρεές στην Ουκρανία. Γράφουμε τον τίτλο όπως ακριβώς αναφέρεται στο άρθρο σε πίνακα ή σε χαρτί και αρχίζουμε την ανάλυση μαζί με τους μαθητές. Από ανθρωπιστική άποψη είναι όντως μια πολύ καλή κίνηση εκ μέρους του γνωστού ηθοποιού, αλλά πριν παρασυρθούμε απο το συναίσθημα και το πιστέψουμε, αρχίζουμε να ψάχνουμε αν αναφέρεται αυτή η δημοσίευση και σε άλλο website και κυρίως σε έγκυρο website, που κάνει σοβαρή δημοσιογραφική δουλειά.

Στη συνέχεια μαζί με τους μαθητές / παιδιά μας ελέγχουμε αν το άρθρο είναι γραμμένο σωστά από άποψη σύνταξης, γραμματικής, εννοιών (πολύ καλή προπόνηση στη γλώσσα αν δουλέψετε επάνω σε άρθρα Αγγλικά ή όποιας άλλης γλώσσας δουλεύετε). Συνήθως τα fake άρθρα είναι κακογραμμένα, ενώ παράλληλα όσο τα διαβάζετε πετάγονται πολλές pop up διαφημίσεις και μεγάλα κομμάτια είναι γραμμένα με κεφαλαία γράμματα, για να τονίσουν διάφορα πράγματα, που απευθύνονται στο συναίσθημα των αναγνωστών. Γενικά, οι πολύ συναισθηματικές αναφορές δεν ανήκουν σε ενημερωτική αρθρογραφία, συνεπώς πρέπει να μας υποψιάσουν ότι έχουν ακριβώς σχεδιαστεί για κάποιο λόγο... συνήθως για να παραπλανήσουν.

Παράλληλα, κάνουμε έλεγχο για fake φωτογραφίες που ίσως συνοδεύουν τα άρθρα αυτά. Γενικά όσο δουλεύουμε σε άρθρα ή/και απόψεις που φαίνονται ύποπτες, κάνουμε διάφορες έρευνες, προκειμένου να βρούμε ενδείξεις που συνδέονται με το περιεχόμενο που διαβάζουμε. Για παράδειγμα, ελέγχουμε αν το άρθρο περιλαμβάνει κάποιες πηγές ή κάποια link μέσα στο κείμενο που φαίνονται ύποπτα - ή έχουν σκοπό να μας πουλήσουν κάτι. ΠΡΟΣΟΧΗ! Δεν πατάμε τα λινκ αυτά γιατί πολύ συχνά είναι ένας μοντέρνος τρόπος υποκλοπής των στοιχείων μας.

Η δουλειά του εκπαιδευτικού είναι πολύδιάστατη αλλά και τόσο πολύτιμη και δεν αφορά μόνο το αντικείμενο που πρέπει να διδάξουμε (αγγλικά, γαλλικά, ελληνικά, μαθηματικά κλπ) αλλά αφορά κυρίως την ορθή αγωγή και ανάπτυξη των παιδιών, ώστε να κατακτήσουν τα εφόδια που θα τα κάνουν αυτόνομα και αυτάρκη. Η σημερινή εποχή διακρίνεται από μια ευκολία στο κομμάτι της επικοινωνίας και αυτό είναι εξαιρετικό, όσο και ανεξέλεγκτο και αυτός ακριβώς ο λόγος πρέπει να μας κάνει να ανανεώνουμε τα μαθήματά μας αλλά και τις συζητήσεις με τα παιδιά μας, ώστε να έχουμε επαφή με την πραγματικότητα, που αυτά καλούνται να αντιμετωπίσουν. Ειδικά οι ξένες γλώσσες αποτελούν ένα μέσο που μπορεί να υποστηρίξει πολλά και ποικίλα περιεχόμενα. Ας το διανθίσουμε με μαθήματα ζωής που θα έχουν νόημα και αξία για τα σημερινά παιδιά.

Δέσποινα Γριβάκη